martes, 15 de marzo de 2011

Hiroshi Sugimoto

Hiroshi Sugimoto nació en Tokio en 1948, tras su paso por la universidad se trasladó a California a estudiar fotografía. Cuatro años después de su llegada, en 1974, la influencia de las corrientes minimalista y conceptual le llevaron a Nueva York e introducir la fotografía "dentro de los movimientos conceptuales". En esos momentos la fotografía era un arte de "segunda clase" y la intención de Sugimoto fue "hacer algo nuevo".

Desde entonces, sus series de fotografías, desarrolladas a partir de propuestas conceptuales muy definidas, como fueron 'Dioramas y Wax Museums' (1976), 'Theaters' (1978), 'Seascapes' (1980), 'Bays' (1995) o Architecture (1997), lo han consagrado como uno de los más sólidos valedores de la fotografía estadounidense. Su obra se ha expuesto de manera individual en museos tan importantes como el Metropolitan y el MOMA de Nueva York.


1 comentario:

Polarize Color Project dijo...

One morning, I noticed something curious: staring at the band of blue hues with a quiet sense of elation, I shifted my gaze to the white wall and saw yellow. Goethe also studied this phenomena and found that after gazing prolongedly at a single colour, the human eye will see an afterimage of the opposite colour for a few seconds when looking away. This strange ability to perceive non-existent colours contributes greatly to our aesthetic sense of complementary colour harmonies, though look too long at this world and we see an inverted world. It makes me think all the more that “material form is void” and vice-versa.


I thought I had finished this project over a year ago, but I availed myself of the opportunity to buy up the last existing stocks of expired Polaroid film from the final ebb of production. Consistently clear Tokyo winter mornings found me swimming in a sea of colours.

http://www.sugimotohiroshi.com/PolarizedColor.html